Jerrys Mega Man-vecka: Bästa musiken.


megaman_3ds_legacy-1200x675

Den här veckan tänker jag tillägna mig åt Capcoms egna robothjälte i blått; Mega Man. Den blå bombaren är en av spelhistoriens största spelhjältar och självklart förtjänar han all respekt han kan få. Jag har fem olika topplistor där jag berättar vilka som är bäst i respektive kategorier, och jag måste även säga att det är bara de klassiska 8-bitsspelen som räknas här – Mega Man 7, 8 och Mega Man X-spelen räknas inte. Inte heller Game Boy-spelen, men Mega Man 9 och 10 är inkluderade i listorna. Varje lista har åtta bidrag, utan inbördes ordning.

Måndag: Bästa musiken.

Ice Man (Mega Man) – Den kyliga tonen och dess symfoniska avslutning i Ice Mans superhalkiga bana är robotiskt coolt, att jag förlåter robotmästaren för att hans bana är en plåga.

Gemini Man (Mega Man III) – Jag älskar att musiken sätter en mystisk prägel på Gemini Mans kombination av is/vatten/rymdbana. Den är både tempofylld och lugn på samma gång.

Air Man (Mega Man II) – Mega Mans andra spel har en särskild bas och ett ljuvligt, synthigt tempo som bidrar till några av de bästa melodierna i hela serien. Air Mans bana är ett bra exempel på det, och kan jag blunda när jag lyssnar på den här melodin är det precis som att sväva på moln.

Fire Man (Mega Man) – Basen i melodin är medryckande och har ett högt tempo som skulle passa bra på ett gympapass, och lägg till den härliga synthen i detta perfekta bitpopsmästerverk.

Bubble Man (Mega Man II) – Det här är ett väldigt dramatiskt undervattensmusikstycke men ändå väldigt svängigt. Trumslagen låter som spräckta bubblor och jag älskar det.

Splash Woman (Mega Man 9) – Ett annat fantastiskt musikstycke från en vattenbana, denna från Mega Man 9 och Splash Womans hemmanivå. Den fantastiska melodin är delad i två stycken, och särskilt den andra med en fin okarina som spelas, är lätt att tycka om.

Needle Man (Mega Man III) – ”Pamm Pamm Pamm”-bastrumman ger den här äckligt snygga låten ett tufft stöd. Det är mycket fingerfärdigt gjort och jag rycks med i denna nålvassa låt.

Dr Wily Stage 1 & 2 (Mega Man II) – Bitpop när den är som allra bäst. Den här låten som utspelar sig på de två första banorna i Dr Wilys slott, är utsett till en av de allra bästa spelmelodierna någonsin. Jag är inte förvånad, för det här är ren perfektion. En melodi som sätter sig lätt på hjärnan.

Vilka är era favoritmelodier från de legendariska Mega Man-spelen? Berätta gärna om vad som sätter sig fast i era minnen. Förresten, visste ni att all musik från Mega Man finns på Spotify?

Imorgon fortsätter jag min Mega Man-vecka, och då ska jag berätta om vilka som är mina favoritbanor.

Måndag: Bästa musiken.
Tisdag: Bästa banorna.
Onsdag: Minnesvärda fiender.
Torsdag: Bästa vapnen.
Fredag: Bästa Robot Masters.

4 thoughts on “Jerrys Mega Man-vecka: Bästa musiken.

  1. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa banorna. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  2. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Minnesvärda fiender. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa vapnen. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  4. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa Robot Masters. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

