Jerrys Mega Man-vecka: Bästa banorna.


rmworldwilywars

Idag ska jag fortsätta min vecka med Mega Man, Capcoms ikoniska hjälterobot genom att gå igenom ett av de starkaste korten; Banorna. Utan den briljanta bandesignen hade Mega Mans äventyrsspel inte varit lika bra. Jag har listat mina åtta favoritbanor från Mega Man 1-6, 9 och 10 – utan inbördes ordning.

Tisdag: Bästa banorna.
megaman_07-cutman

Cut Man (Mega Man) – Mitt allra första besök i den blå bombarens värld var när jag valde den arge skogshuggaren Cut Mans nivå. Den bjöd på en bra utmaning med hånflinande helikopterrobotar, supersega enögda droider och saxskjutande maskiner. Det är inte den bästa banan men en av de allra bästa, och en av mina starkaste spelminnen någonsin.

megaman2-40

Wood Man (Mega Man II) – Den här skogsbanan är en helfestlig plats med bubbelfladdermöss, mekaniska droider som skjuter morotsmissiler(!) och jättelika robothundar i väntan på att riva upp Mega Man i stålflisor. Det är en av historiens vackraste skogar med sina härliga gröna, bruna och gula färger – i 8-bit.

341364-mega-man-9-xbox-360-screenshot-jewel-man-s-stage-is-full-of

Jewel Man (Mega Man 9) – När mannen i blått återvände till den grafiska stil som gjorde honom till en legend, passade Capcom på att göra nya geniala banor som gjorde de tre första spelen till de mest älskade till NES. Jewel Mans gruva är en nivå med väl planerade hopp och tuffa fiender, särskilt minibossen som är en stor stenbumling med drömmen att krossa Mega Man till stoft.

megaman2-025

Air Man (Mega Man II) – Högt uppe i det blå, kämpar sig Mega Man igenom jättelika, röda plåtdemoner och andra faror bland molnen. Himlen är annat än en snäll plats, men det är otroligt roligt att peppra tjocka fläktapor innan mötet med den uppblåsta Air Man.

mm3needlemanstage

Needle Man (Mega Man III) – Nålgubbens bana är en tillräckligt actionfylld bana för att kunna hålla en på nålar. Första versionen är väldigt kort men kul, men det är när Doc Robot tar över rodret blir Needle Mans bana ännu svårare och faktiskt bättre. Andra halvan bjuder på en hisklig flygtur och strider mot jättelika Mets.

bubbleman

Bubble Man (Mega Man II) – Min favoritvattenbana gör skäl för sitt namn. Det forsande vattenfallet i bakgrunden från start får mig att tro att det här är en högdramatisk nivå och visst finns det en portion drama i det här mästerverket. Capcom bjuder på fantasirika faror som svarta taggminor, jättelika marulkrobotar som spottar räkor och riskabla höga hopp under vatten.

elec-man-stage

Elec Man (Mega Man) – I de flesta banor i Mega Mans första spel springer han åt höger, men Elec Mans bana finns det bara en riktning: Uppåt. Det är en hård kamp mellan en långsamt klättrande blå robot och de livsfarliga strömstrålarna. Fler banor i uppföljarna använde sig av den här modellen, men det är något magiskt med denna elektriserade klättring. Det kan bero på att Elec Man var först.

megaman2-028

Quick Man (Mega Man II) – Ah, Quick Mans bana. Länge har jag fått kalla kårar av den här nivån, som faktiskt är motsatsen till Elec Man – här ska Mega Man neråt i det förrädiska djupet. En av seriens hemskaste fällor, de senapsgula laserstrålarna, kan döda en på ett ögonblick om man reagerar för långsamt. Att ta sig an de jobbiga passagerna utan Time Stopper är en utmaning men vilken skön seger jag får när jag klarar av det. Detta är bevis på perfekt bandesign – även om jag svär åt strålarna ofta.

Vilka är era favoritbanor från Mega Mans 8-bitsspel? Är Quick Mans bana en av de bäst designade någonsin i dina ögon, eller en äkta mardröm?

Min Mega Man-vecka fortsätter imorgon, då jag ska berätta om de mest minnesvärda fienderna.

Måndag: Bästa musiken.
Tisdag: Bästa banorna.
Onsdag: Minnesvärda fiender.
Torsdag: Bästa vapnen.
Fredag: Bästa Robot Masters.

3 thoughts on “Jerrys Mega Man-vecka: Bästa banorna.

  1. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Minnesvärda fiender. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  2. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa vapnen. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa Robot Masters. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

