Jerrys Mega Man-vecka: Minnesvärda fiender.


minnesvarda-gubar

Idag är det onsdag, och dags för min tredje lista i min specialvecka med Mega Man. Capcom har skapat många tuffa fiender att älska eller hata, men en sak är säkert. Brist på fantasi finns det definitivt inte, vilket jag ska bevisa i det här inlägget. Utan inbördes ordning tänker jag utse de mest minnesvärda fienderna i Mega Man 1-6, 9 och 10!

Onsdag: Minnesvärda fiender.

Mecha Dragon (Mega Man II) – I slutet av Dr. Wily Stage 1 hoppar Mega Man på smala plattformar när plötsligt en stor, grön drake attackerar bakifrån. Den här bossen är en av de allra coolaste fienderna och striden mot honom är väldigt spännande.

Yellow Devil (Mega Man & Mega Man III) – Två gånger möter Mega Man en stor jätte som bygger ihop sig likt lego och att följa mönstret är bara halva striden. Han är svårare i originalet på grund av många anledningar, men mitt möte mot honom kommer jag aldrig att glömma.

Boobeam Trap (Mega Man II) – Klart den förargligaste bossen i hela Mega Man II. Flera av dessa glaskanoner gömmer sig bakom dörrar som bara Crash Bomber kan förstöra, och det vapnet är Boobeam Traps svaghet. Mega Man måste döda sig själv för att sedan samla på sig kraft åt Crash Bomber, och frustationen jag känner varje gång bevisar att det är en av de klurigaste bossarna någonsin.

Escaroo (Mega Man IV) – Jag är svag för Capcoms sjuka idé att göra stora mekaniska djur i Mega Man-spelen. Men jag undrar inte om den jättelika snigeln i Toad Mans bana tar priset?

Lightning Lord (Mega Man II) – Den blixtsvingande snubben i molnet på Air Mans bana luktar rent sagt badass. Jag får känslan av att han härstammar från originalspelets egen Elec Man.

Bunby Catcher (Mega Man 9) – Det enda den här fienden gör är att greppa tag i Mega Man och flyger med honom framåt i full fart. I områden med dödliga taggar som dödar den blå bombaren kan Bunby Catcher vara en riktig sadist, så se till att du har rätt vapen med dig innan han omvandlar dig till en plåtkebab!

Anko (Mega Man II) – De jättestora marulkarna i Bubble Mans undervattennivå är stentuffa jävlar. Hur coolt är det inte när de skjuter radioaktiva räkor från deras munnar?

Met (alla Mega Man-spelen) – De små Mets med sina titanhårda hjälmar med ett plus på är Mega Mans svar på Goombas. De är söta, men också rena plågor.

Vilka är dina mest minnesvärda fiender i Mega Man-spelen? Blir ni också irriterade av Boobeam Traps strategi?

Imorgon tar jag mig an de bästa vapnen!

Måndag: Bästa musiken.
Tisdag: Bästa banorna.
Onsdag: Minnesvärda fiender.
Torsdag: Bästa vapnen.
Fredag: Bästa Robot Masters.

3 thoughts on “Jerrys Mega Man-vecka: Minnesvärda fiender.

  1. ”Boobeam” är rätt enkel om man ser till att ha fulla bars inför bossen på crash-vapnet samt det där ”rush”-itemet som stiger uppåt.
    Om man bara sen väljer ut de dörrar man ”behöver (!)” spränga för att spränga kanonerna (dvs man använder item nr nånting för att komma åt dom.) går bossen rätt snabbt.
    Dvs man får inte slösa på crash – vapnet i onödan, men det vet du ju redan. .. men jo det var nog den mest frustrerande bossen innan man lärde sig strategin.

  2. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa vapnen. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys Mega Man-vecka: Bästa Robot Masters. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

