Angående säsongsstarten av The Walking Dead. (Innehåller spoilers!)


the-walking-dead-season-7-rick-lincoln-michonne-gurira-cci-key-art-1200x707-1

Det här inlägget handlar om det första avsnittet av The Walking Deads sjunde säsong. Eftersom det innehåller spoilers så rekommenderar jag att du inte läser detta inlägg om du inte har sett det avsnittet ännu.

Herrejävlar, vilken chockerande start på den här säsongen av The Walking Dead. Sedan cliffhangern i den sjätte säsongens avslutning har jag längtat efter att få se vem det är som Negan skulle få klubba ihjäl med bollträt Lucille, fast en del av mig har varit lite rädd att förlora en omtyckt karaktär från en bra tv-serie.

Detta var världens mest otäcka ”ole, dole, doff” någonsin. Men den här starten inleder med att Rick är knäckt och rosenrasande på Negan, som drar med hjältarnas ledare in i husbilen innan inledningstexten går igång och än så länge avslöjas inte vem som blivit en hög av köttfärs.

Negan är en sadistisk, manipulativ och barbarisk jävel men med hög intelligens och stark karisma. Hans svarta humor gör honom till Ricks raka motsats och en person lätt att älska.
Jeffrey Dean Morgan är perfekt för rollen som The Survivors gruppledare.

När Rick ligger på husbilens tak tänker han tillbaks till den där horribla kvällen. När Negan säger ”it” och pekar på Abraham, var min första tanke: Fan, inte han. Han som hade något på gång med söta Sasha, men allt faller i tusen bitar när Negan drämmer till den tappre soldatens skalle med bollträt Lucille, som är inlindat med taggtråd.

Efter ett tiotal hårda slag ligger Abrahams livlösa kropp med ett sönderslaget skalle och det känns som en stor klump i magen på mig. Negan är lugn som en filbunke, fast han gått lös rejält med sitt bollträ och kallt nog säger han något i stil med ”han där tog sju slag för ert lag”. Snacka om groteskt elakt men ändå effektivt.

Farlig som satan och ändå så färgstark filur, den där Negan.

Farlig som satan och ändå en så färgstark filur, den där Negan. Räkna med mer sattyg från honom framöver.

Jag är inte säker på att Negan valde Abraham av ren slump, för han står och tänker en stund innan han till slut väljer sitt offer. Det verkar det som att han redan har förvalt herr Ford för ser man i förra avsnittet är det endast Abraham som inte visar någon form av rädsla för Surviors ledare. Nej, det är någon form av taktik från den färgstarka antagonistens sida.

Chocken har inte hunnit lägga sig när Negan visar sitt nästa drag, då han går fram till Abrahams f.d. flickvän Rosita och retar henne såpass mycket att Daryl Dixon rusar fram och klipper till skurken på käften. Vad ända i helvete håller du på med, Daryl?

I förra avsnittet gav Negan en varning till allihop om de skulle lägga sig i, och det blir jag väldigt starkt påmind om när ett par Survivors håller fast Daryl. Något förskräckligt skulle hända, kände jag på mig. Nu var Negan på gott humör(!) för att vara ilsken. Vad skulle vara värre än att se Abraham bli ihjälslagen?

Efter ett kort tal, säger Negan ”Tillbaks till arbetet” och visar ett av de mest chockerande ögonblicken någonsin i The Walking Deads historia. Helt utan förvarning slår han till Glenn med Lucille. Men faaan, nej! Inte Glenn! Det här gjorde faktiskt ännu ondare i hjärtat att få beskåda. Jag kan bara känna med gravida Maggie i hennes skräckslagna blick när hon ser på blivande barnets far – jag kommer aldrig att glömma när Glenn kämpar för att säga ”jag kommer att hitta dig”. Varför säger han det? Det hårda slaget har nog rubbat hans hjärna så enormt att det skakat om hans närminne. Men fy, hur de har fått till det poppande ögongloben från Glenns blodiga ansikte.

Sen fortsätter Negan sin barbariska slakt. Det är fruktansvärt tragiskt och groteskt att se.

Eländet fortsätter nästa morgon när Negan tvingar Rick att hugga av sin son Carls ena arm, men hejdas i sista sekund när Negan ser vad han ville uppnå. Total underkastelse. Nu har Rick förlorat allt han hade byggt. Men herrejävlar, tänk om Carls arm hade huggits av? Då hade jag tamejfan inte klarat mer av den varan.

Blodet dryper.

Blodet dryper.

Det här avsnittet var precis så skräckinjagande som jag hade kunnat föreställa mig, men att beskåda två ihjälslagningar trodde jag aldrig att det skulle ske. Jag hade på känn att det skulle bli antingen Glenn, Abraham eller Daryl som skulle dra det kortaste strået, för det skulle vara rått att se en kvinna slås ihjäl med ett bollträ. Men det blev alltså de tappra herrarna Glenn och Abraham som fick smaka på taggtråd och massivt trä.

Det var hemskt att se den mustaschprydde herren åka på fatalt stryk och jag upptäckte i efterhand att han gjorde det där särskilda handtecknet åt Sasha, vilket gör ännu ondare i hjärtat. Däremot svider förlusten av Glenn ännu mera, för vi har ju redan ”förlorat” honom en gång när idioten Nicolas sköt sig och drog med sig Glenn i fallet vid containern när zombierna smaskade på människokött. Nej, det där var fruktansvärt melankoliskt. Vilken stor förlust. Inte sedan Beths död har jag känt mig så här ledsen.

Nu är det bara fyra originalmedlemmar kvar: Rick, Carl, Daryl och Carol. Dessutom var Glenn den ende förutom Rick som var med i det allra första avsnittet, och det får hans död att kännas ännu tyngre.

Vad är det som är det värsta med allt? Det här är bara början på den nya ordningen, och på Negans tyranni. Trots den chockerande starten tänker jag fortsätta att titta på The Walking Dead för jag vill se hur det kommer att gå med Rick och gänget.

Det här avsnittet är väldigt bra gjord och trovärdigheten i skådespeleriet är briljant, speciellt från Jeffrey Dean Morgans sida. Han är den mest kända skådisen som tagit en plats i AMC’s storslagna tv-serie med promenerande döingar.

Jag blickar framåt, men samtidigt vill jag säga hejdå till både Abraham och Glenn. Ni har gjort ett enormt bra jobb och ni kommer att bli djupt saknade.

Kommentera

