Mina åsikter om årets Comic-Con i Stockholm.


Jag vaknar upp på söndagsmorgonen, med en liten suck faktiskt. Det är alltså redan söndag i den nästan veckolånga visiten i huvudstaden, ända sen min ankomst i onsdags har jag promenerat omkring bland mycket människor.

Men varför drar jag en suck? Känns det inte bra? Eller kan det bero på att resan snart är över och vardagen kommer smygandes tillbaka?

Vattenkokaren går igång. Jag måste ha kaffe.
En liten chihuahua har sovit bredvid mig i flera nätet och ibland vaknar jag av att hon slickar mig i ansiktet.

Det snöar jättemycket i Stockholm nu. Jag vet inte hur mycket det har kommit hemma, men här är det en del. Det är faktiskt första gången jag får uppleva snö i huvudstaden när jag är här.

Men nu ska jag gå in på varför jag har kommit hit. Jag är ju här eftersom Comic-Con är igång igen. Jag besökte mässan på fredagen och lördagen eftersom jag har lärt mig att tre dagar i rad blir för mycket.

Det är trevligt att mässan är tillbaks i Kista, för det är lättare att hitta dit än till Friends Arena, där Comic-Con var förra året.

Men hur var årets upplaga då?
Ärligt talat har jag blandade känslor, men mest negativa sådana. För det första så fanns det nästan inget att spela. För det andra så var det väldigt lite att se överhuvudtaget, inget som lockade när jag väl var där. Försäljningen var det som tog mest plats på mässgolvet, och visst fanns det kul grejer att köpa på plats.

Det enda jag faktiskt hann spela var på Namco Bandais monter. Först testade jag Tales Of Bestaria som såg riktigt vackert ut, och det påminde starkt om både Tales Of Xillia och Namcos egna Tekken-serie. På tal om det sista, provade jag Tekken 7 och det kändes blytungt(på ett bra sätt) att ta tag i. Akuma gör ett gästspel och han är asgrym.
Jag hann också köra lite Sword Art Online en pytteliten stund och det verkar också bra.
Men jag tror att Little Nightmares är det som jag kommer att komma ihåg mest. Riktigt stämningsfullt och spännande spel. Jag ser fram emot att få spela hela spelet när det kommer!

Det allra bästa var ändå att få träffa härliga människor. På mässgolvet hann jag träffa Elin och Robert igen för första gången på åratal. Jag hann också träffa Robin och Filippa från min favoritpodcast Par i Pixlar och de är så underbara människor och vänner.

Jag hann också ha ett litet snack med Angelica Norgren från P3 Spel och Effie Karabuda från Aftonbladet, och de är väldigt energirika och trevliga personer som jag respekterar otroligt mycket. Fantastiska människor.

Jag lämnade Comic-Con rätt tidigt på lördagen för jag kände att det var tillräckligt för mig att upptäcka.

Men vad var det som kändes fel med årets Comic-Con? Vad kan förbättras nästa gång?
1. Ha Comic-Con tidigare nästa år. September vore en bra tidpunkt. Bekymret i år är att de tunga spelen redan har släppts, om mässan var tidigare så skulle jag tro att det hade varit mer att spela där.
2. Satsa hårdare på kända celebriteter.
Okej, det var kul att se skådisar från American Horror Story på plats, men våga sikta högre nästa gång. Ta tyngre namn även om det kostar mer, för folk kommer ändå!
3. Mer spel!
En liten vidareutveckling av första punkten, men visst har speldelen krympt de närmaste två åren?
4. Tydligare strukturer.
Jag kände mig ärligt talat vilse i år. Dela in avdelningarna i mer konkreta områden och inte så slumpmässigt utspritt som det var i år.

Jag avslutar med lite bilder från årets Comic-Con, för det var ändå kul att vara på plats.
Hoppas att vi ses nästa år!
image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Och lite inköp!
image

image

image

Kommentera

