10 spel jag vill se till (ett förhoppningsvis) SNES Mini


snes-mini

I slutet av förra året släppte Nintendo ut en riktigt fin, men pytteliten, variant av deras legendariska konsol NES i form av NES Mini. Den lilla miniatyrkonsolen är en försäljningssuccé för spelföretaget, och innehåller 30 klassiska spel som Legend Of Zelda, Super Mario Bros 3 och Mega Man 2 inbyggt i dess interna databas.

Succén har fått många Nintendofans att hoppas på om en miniatyr av Nintendos omtyckta 16-bitskonsol; SNES.

Vi stannar där en sekund. Det här är faktiskt inte en dum idé. Jag älskar NES och ska försöka få tag på ett NES Mini till mina barn (om jag lyckas få tag på en) men jag föredrar faktiskt hellre en 16-bitskonsol i ett format som är lika stor som min handflata.
SNES Mini. Oh boy. SNES Mini. Det låter helt förbannat fantastiskt!

Super NES har ett enormt stort bibliotek med älskade spel som bara måste få en plats i ett litet internt hårddiskminne. Men om nu Nintendo ska göra en sådan, vilket jag verkligen hoppas på att de gör ganska snart och jag tror ärligt talat att de pratar säkert om det på deras möten, så undrar jag: Vilka spel ska få vara med i konsolen? Kommer konsolen att ha 30 spel  inbyggt? Troligtvis.

Jag går direkt på sak och utser, helt utan inbördes ordning, vilka tio klassiska spel jag vill se i ett SNES Mini.

Super Mario World 2 – Yoshi’s Island

super-mario-world-2-yoshis-island-fase

Super Mario World är världens bästa plattformsspel i mina ögon, och om SNES Mini blir en möjlighet är det 100 procents chans att det spelet blir obligatiskt. Därför väljer jag dess underskattade uppföljare, där Yoshi är hjälten som ska rädda bebisen Luigi från Kamek i detta utsökt vackra spel. Låt inte dess sockersöta yttre lura dig – Yoshi’s Island är vassare än taggtråd!

Blackhawk

blackthorne_05

Blizzards actionladdade plattformspel heter Blackthorne i USA, och har en indian beväpnad med pumphagelgevär som protagonist. Hur jävla stentufft är inte det när en hårdkokt, äkta amerikan pepprar av en salva 20-kalibers slugskott i nyllet på elaka troll?

Legend Of Zelda – A Link To The Past

34385-legend_of_zelda_the_-_a_link_to_the_past_usa-30

Chansen att Nintendo skulle skita i det här mästerverket är lika stor som att Elvis Presley fortfarande lever. Men A Link To The Past har ett speciellt ställe i mitt gamerhjärta och självklart lägger jag en röst på Links tredje och allra bästa äventyr.

Seiken Densetsu 3

som2shot11

Det fanns en tid när Europa var en dödzon för japanska rollspel fast många rollspelare här ville ha spel i denna genre, och väldigt få spel fann vägen hit. Secret Of Mana var ett av de lyckokasten, men nu har Nintendo och Square Enix ett gyllene läge: Översätt dess uppföljare och ta hit det till Europa. Om det ska heta Secret Of Mana 2 eller Seiken Densetsu 3 bryr jag mig inte om, bara det kommer hit.

Final Fantasy VI

ff6-1

Square Enix sjätte spel i deras ”sista fantasi”-saga är det tredje till Super Nintendo, och det här spelet fick mig att bli intresserad av rollspel. Detta tidlösa mästerverk har så många anledningar att jag älskar det fortfarande. Allt från de underbara karaktärerna till Nobuo Uematsus gastkramande musik som pressar ur all kraft från 16-bitskonsolen. Jag vill se SNES-versionen och inte den där groteska mobilversionen som får mina ögon att gråta blod. Att Final Fantasy VI är mitt absoluta favoritspel är inte förvånande.

Super Mario RPG – Legend Of The Seven Stars

2942052_orig

Ytterligare ett JRPG i min lista, men detta är den perfekta introduktionen för genren. Den unika samarbetet mellan Nintendo och Square ledde till en perfekt mix av Super Mario Bros och Final Fantasy, plus att det faktiskt kom till Europa drygt tio år efter dess release i Japan och USA. Att Super Mario RPG skulle få en plats i SNES Mini vore mer än rättvist.

Super Castlevania IV

35592-super_castlevania_iv_usa-3

Att Castlevania III: Dracula’s Curse inte var med i NES Mini är för mig en gåta. (Tecmo Bowl, seriöst Nintendo?) Därför tycker jag – nej förlåt, kräver jag att det fjärde spelet i Konamis älskade vampyrdödarserie ska ha en given plats. Musiken är fortfarande helt sagolikt fantastiskt och Bloody Tears låter helgrymt i Super Castlevania IV.

Super Mario Kart

super-mario-kart-03

Nintendos ikoniska partyspelserie började som ett lustigt racingspel i stil med Rares R.C. Pro-Am, men med Mario och gänget på gokarts. Vad som hände var att Super Mario Kart blev ett av spelhistoriens mest underhållande racingspel och än idag är det precis så underhållande och utmanande som det var för över tjugo år sen.

Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest

33497-donkey_kong_country_2_-_diddys_kong_quest_usa_enfr-6

Jag älskar det första Donkey Kong Country, för Rare gjorde en parodi på Nintendos plattformsspelmodell fast i en snyggare kostym. Men jag valde del två i trilogin eftersom Diddys äventyr är just vad det är. Ett äventyr. I världsklass. Är du inte övertygad? Ta en titt på grafiken, och beskåda den geniala bandesignen. Blir du oberörd av det mästerliga soundtracket, så är det något fel på dig.

Super Metroid

boss_crocomire

Åh, Samus Aran. Zelda må vara prinsessa, men du är definitivt Nintendos drottning. Super Metroid har allting som det första spelet saknade men samtidigt är den klassiska andan i välbevarad säkerhet. Det finns två typer av Metroid-fans: De som dyrkar de klassiska pixelspelen och de som gillar Metroid Prime-eran.
Gissa vilken typ jag är? En ledtråd:
Att leta efter en Metroidlarv på Zebes är ett av mina starkaste spelupplevelser.

Super NES är en av de allra främsta spelkonsolerna någonsin och om Nintendo en dag ska göra en mindre modell med många spel, kommer jag att sitta vid förbokningsknappen direkt när det väl offentliggörs.

Håller ni med mig om mina val? Vilka spel skulle ni vilja se till ett SNES Mini om det blir bekräftat? En tidlös klassiker eller varför inte ett udda spel som inte fått den publicitet det har förtjänat?

Nintendo, take notice. SNES Mini – just do it.

Lämna en kommentar