Mina tankar om nya Det-filmen


Igår kom en efterlängtad trailer för årets mest hypade skräckfilm och remake, nämligen Stephen Kings legendariska bok Det; där den lilla staden Derry terroriseras av ett ondskefullt monster med aptit för unga barn. Monstret kan ta olika skepnader till vad som helst, men den mest kända och mest otäcka förklädnaden är tveklöst clownen Pennywise – eller Snåljåp som han heter på svenska.

I början av 1990-talet gjordes en miniserie i två delar, där Tim Curry skrämde en hel värld i sin briljanta roll som Pennywise. Nästan 30 år senare har människor fortfarande mardrömmar än idag, och ordet *coulfofobi fick en helt ny innebörd.

Snart är alltså Det tillbaka, och den här trailern är ett smakprov på hur Pennywise kan än idag vara en av historiens mest läskiga fiktiva karaktärer.

Ja, herrejävlar.

Det är lätt för mig att bli vettskrämd av att titta på klippet för klippningen är utmärkt och det läbbiga ljudet kryper ner i mitt skinn. Scenen där Georgies pappersbåt åker ner i kloakerna är ett bra exempel på detta, speciellt när Pennywise tittar fram med sina glödande ögon.

Jag har sett miniserien många gånger och kände igen några nyckelscener; det övergivna huset som Stanley kikade på, eller det blodiga handfatet hemma hos Beverly. Ändå kändes Det som en helt ny, fräsch film istället för en remake.

Blodigt värre. En av de äckligaste scenerna har blivit groteskare. 

Men är det en remake, egentligen? Från ett perspektiv är det ett ja, för den tre timmar långa miniserien är den första filmatiseringen av Stephen Kings bok – men det här är den första långfilmen.
Jag har kikat på trailern många gånger sedan igår och att den är så himla välgjord är jag lite rädd för en sak: Att få för höga förväntningar på filmen, och många trailers från främst Warner Bros är bättre än själva filmerna. Suicide Squad och Batman v. Superman: Dawn of Justice, jag kollar på er. 

En annan anledning att jag är försiktigt optimistisk är att jag fortfarande håller Tim Currys rollprestation från miniserien högt. Ingen kan ta den lysande rollen från Curry, det är klart. Men jag är än så länge imponerad av Bill Skarsgård och visst ser han skitläskig ut? Jag håller tummarna för att han kommer att göra Pennywise enastående.

Jag kan bara spekulera hur den här skrämmande scenen där Georgie möter Pennywise blir.

De senaste åren har jag imponerats av dagens generations barnskådespelare; främst har Stranger Things lyft fram kommande stora skådespelare och i Logan briljerar unga Dafne Keen som Laura. Jag känner en stark närvaro och trovärdighet hos de unga hjältarna i Losers Club när trailern drar igång, och det lovar gott.

Meningen är att Det ska komma som två filmer; en när hjältarna är barn och en när de är vuxna. Miniserien var bäst i första halvan och låt mig inte gå in på det hemska slutet med de urdåliga effekterna. Men om första filmen blir en succé, vilket jag tror och hoppas på, kommer den andra filmen att spelas in och kanske Det får ett mer värdigt avslut.

Varför två filmer? Jo, för i boken fanns det mycket saker som miniserien inte tog med och här finns det mycket potential att suga upp som en svamp. Jag vill veta mer om de saknade delarna och de ouppklarade partierna från den 1990-talstolkningen.

Det finns en del mystik kvar som inte har visats upp än, men den ton som givits är strålande och jag längtar efter att sitta i biografen och skrämmas ordentligt av Pennywises terror i Derry åter igen. Bara nu trailern inte har tagit fram de bästa bitarna, förstås.

Det kommer på bio i september.

Lämna en kommentar