Musikåret 2013: Sätrapôjks åsikter.


YOHIO har blivit ett namn att komma ihåg - för resten av våra liv.

YOHIO har blivit ett namn att komma ihåg – för resten av våra liv.

År 2013 är snart till ända och rent musikaliskt har året varit sisådär. Jag har inte riktigt hängt med precis. Istället för att skriva en topplista så skriver jag lite grann om musikåret 2013. Men jag ska kora årets låt, artist och album.

Melodifestivalen fick mig att rynka på näsan lite. Det var mycket låtar jag tyckte var bedrövliga. Den bästa låten – ”In And Out Of Love” med Martin Rolinski – gick inte ens till final. Ironiskt nog slogs han ut i Andra Chansen av Robin Stjernbergs ”You”. Stjernberg vann sedan finalen med YOHIO tätt i häl. Jag är inte så förtjust i ”You” men Stjernberg verkade så ödmjuk. Kul att han vann. Fast jag skulle faktiskt föredra YOHIO’s ”Heartbreak Hotel” eftersom den tror jag skulle slå bättre i Europa. Men då blev det inte.

Emmelie De Forest vann rättvist i Malmö. Hennes "Only Teardrops" var den enda låt jag trodde helhjärtat på under Eurovision.

Emmelie De Forest vann rättvist i Malmö. Hennes ”Only Teardrops” var den enda låt jag trodde helhjärtat på under Eurovision.

Eurovision hölls i Malmö, och det var många deltagare från många länder som deltog. Mycket var skit, men några stack ut. Grekerna med sitt bidrag ”Alcohol Is Free” fick mig att skratta och de hade härlig takt. Att de hade skoj spreds vidare till publiken.
Jag är glad att Danmark vann för Emmelie De Forests ”Only Teardrops” är den låt som jag tyckte var starkast. Kul att Danmark vann på svensk mark – igen!

Så här såg Miley Cyrus ut för några år sen - innan hon satte sig på en rivningskula och utan kläder.

Så här såg Miley Cyrus ut för några år sen – mer countryaktig, innan hon satte sig på en rivningskula och utan kläder.

Miley Cyrus är tveklöst den artist som ställt till med ”skandalrubriker” på grund av sitt uppträdande på MTV-galan och musikvideon till ”Wrecking Ball”. Det är synd att musikvideon är motbjudande för att det är egentligen inget fel på sången. Tvärtom, jag tycker att ”Wrecking Ball” är rätt fin. Tydligen ger Mileys ”dirty girl”-attityd rejält med uppmärksamhet och publicitet, för över 200 miljoner har sett musikvideon på Youtube. Jag föredrar ”Director’s Cut”-versionen för där är det bara hennes gråtande närbild som syns istället för en naken kvinna på en rivingskula.

Lady Gaga gillar att bryta gränser. Uppträtt naken i videos för konstens skull och är naken på omslaget till "ARTPOP".

Lady Gaga gillar att bryta gränser. Uppträtt naken i videos för konstens skull och är naken på omslaget till ”ARTPOP”.

Lady Gaga har skapat pepp med tanke på releasen av ”ARTPOP”. Hon har också kastat av sig kläder, men för konstens skull. Inga köttklänningar här inte. Både ”Applause” och ”Venus” blev singlar innan ”ARTPOP” äntligen kom i november. Men det är hennes mest ojämna album hittills. De bra låtarna är i världsklass men de mindre bra är nästan katastrofala. Men det kanske tar tid att lära sig att uppskatta alla sångerna. Vem vet?

Rockabilly som moderniseras. Är det bra eller är det dåligt för musiken? Top Cats har brutit en trend här.

Rockabilly som moderniseras. Är det bra eller är det dåligt för musiken? Top Cats har brutit en trend här.

Torsbygruppen Top Cats släppte ut sitt nya album ”Smashing To The Ground” i våras och blev succé direkt. Här märkte jag att rockabillygruppen försökte förnya rockabillyn. Tappert försök för det behövs faktiskt. Men hur långt kan man gå? ”Romeo” är rätt överskattad – om man inte spelar upp sången på Spotify och höjer tonarten. Då blir sången bättre. Titelspåret är det bästa spåret och växer hela tiden.
Min gissning är att Top Cats släpper en specialversion av albumet och lägger till ”Det Kan Jag Inte Rå För” som de spelade i SVT’s ”Alla Tiders Hits”.

Katy Perrys ”Roar” är den bästa låt hon gjort och är den enda bra låt jag hört med henne.

John Fogerty har slagit till comebacks förut och gjort dom till triumfer. "Wrote A Song For Everyone" är inget undantag.

John Fogerty har slagit till med comebacks förut och gjort dom till triumfer. ”Wrote A Song For Everyone” är inget undantag.

John Fogerty kom med ett album där han tog med olika artister som han sjöng duett med. Det blev riktigt lyckat, och hans klassiska sånger från hans egen solokarriär och Creedence Clearwater Revival har fått nytt liv. ”Wrote A Song For Everyone” heter albumet och innehåller duetter med bland annat Keith Urban, Alan Jackson och Foo Fighters. Hoppas han gör en uppföljare.

Årets upptäckt för mig är tveklöst Halestorm. Varför har jag inte hört dom förut? Lzzy Hales röst är i världsklass!

Årets upptäckt för mig är tveklöst Halestorm. Varför har jag inte hört dom förut? Lzzy Hales röst är i världsklass!

Jag har upptäckt gruppen Halestorm och är grymt förtjust i deras blytunga rockmusik. Nu har de inte släppt något nytt i år, men jag har hittar en musikskatt. ”Love Bites (So Do I)” är helt magisk! Sångerskan Lzzy Hales röst får mina hårstrån på armarna att stå som spikar.

Frågan är vilken, vad och vem som var bäst år 2013? Här är mitt facit:

  • Årets album: ”Wrote A Song For Everyone” – John Fogerty.
  • Årets artist: Lady Gaga.
  • Årets låt: ”Venus” – Lady Gaga.
  • Sämsta låt: Vad som helst med Bruno Mars.
  • Sämsta artist: Bruno Mars.
  • Årets upptäckt: (ej nödvändigtvis från i år) Gruppen Halestorm.
  • Årets svenska artist: YOHIO.
  • Årets skandal: Miley Cyrus uppträdande på MTV-galan.

Hoppas att 2014 bjuder på mer intressant musik!

Bruno Mars är alldeles för mycket för mig. Det är som att äta för mycket ris utan att dricka vätska efteråt.

Bruno Mars är alldeles för mycket för mig. Det är som att äta för mycket ris utan att dricka vätska efteråt.

Lämna en kommentar