The hunt for LA Noire’s Platinum Trophy is on!


Jag har klarat av en massa spel i min långa spelkarriär. Hundratals – exakt hur många vet jag inte, för jag har tappat räkningen. Att få klara av ett spel är riktigt tillfredsställande. Men ibland vill jag ha mer än så. Ibland brukar jag spela om ett spel för att hitta allt som är undangömt. Bra exempel på spel jag sökt under varje sten är Legend Of Zelda: A Link To The Past, Banjo-Kazooie och Battle Of Olympus. Att hitta precis allt är en extra belöning för att jag varit så duktig.

Men det är väldigt sällan jag säker efter precis allt, för det är mestadels svårare än att klara av själva spelet.

Nu tänker jag skriva om Sony Playstation 3, 4 och Vitas achivements. Det är belöningar man får för att ha gjort något särskilt i ett spel. Det kan vara allt från att klara av spelet i en viss svårighetsgrad till att hitta något särskilt som är väl undangömt. Att få en Trophy – en trofé för en achivement – är rätt coolt eftersom man känner sig duktig. Vissa spel är riktigt lätt inskaffa Trophies på, medan andra är väldigt utmanande.

Det finns fyra sorters Trophies i Playstation Network:

  • Brons – oftast får man den när man klarar av en bana, dödar en boss eller i vissa spel påbörjat äventyret. Den lättaste Trophyn att få och det finns rätt många av dom.
  • Silver – man brukar få denna t.ex om man klarat av ett spel i en svårare svårighetsgrad, klarat av en svårare boss, eller samlat såpass många saker. Kan vara knivig att få i en del spel, men inte omöjlig.
  • Guld – Får du en guld-Trophy är du riktigt duktig på allvar. Exempel på att få guld är att klara av ett spel på svåraste svårighetsgraden, samlat precis allt i ett spel, dödat extremt många fiender och så vidare. Att få guld är väldigt svårt och du måste ha tålamod.
  • Platina – Om du lyckas att få alla andra Trophies i ett spel så belönas du med denna riktigt unika Trophy i platina. Grädden på moset sägs det. Den svåraste Trophyn att få.
  • Det finns också dolda Trophies. Man kan i se i sin samling vad det finns för Trophies och hur du göra för att få dom. Men det gör inte de svarta, dolda Trophies. Du måste själv lista ut hur. När du lyckats, plingar det till och du kan antingen få brons, silver eller guld.
nbmnbm

Från vänster till höger: Den svarta dolda Trophyn, guld. platina, silver och brons. Den i mitten är den många strävar efter.

Många är ute på jakt efter platinan. Jag själv har två stycken. (De fick jag i säsong 1 av The Walking Dead och Jak & Daxter) Men vissa spel förstår jag inte hur fan många kan lyckas med att få den ultimata belöningen som är platina. En del Trophies är näst intill omöjliga att få. Jag är riktigt nära att få den i Tomb Raider, men multiplayerläget har några som jag inte kan klara av. Så jag vet inte om jag någonsin kan få tag på platinan.

Men ett spel jag spelar just nu ska jag bannemej lyckas att få tag på platinan och jag är nära dessutom. Jag spelar just nu LA Noire och har i dagsläget fyra, fem Trophies kvar för att få den ljuvliga Platinan. Jag vet att jag måste få fem stjärnor i varje fall Cole Phelps ska lösa i kriminaldramat, men där har jag bara fyra fall kvar att få fem stjärnor på! Jag har fem bilar kvar att leta efter. Fem bilar av gömda 95 stycken! Dessutom blir det avsevärt svårare att hitta dom! Ett av spelets svåraste utmaningar är att skugga en kvinna utan att använda sig av skuggknappen eller att gå inkognito men den ska jag klara av. Jag är riktigt glad att ha samlat på mig de femtio gömda filmrullarna som legat utspridda över hela 1940-talets Los Angeles. De var tidskrävande.

För första gången på länge ska jag sätta den sista fjädern i hatten och greppa tag i en belöning så jag kan känna mig stolt. Jag ska ha den där Platinum Trophy i LA Noire! Jag är så nära att jag kan nästan smaka den!

Cole Phelps kriminalkarriär är riktigt tuff. Los Angeles i 1940-talet är allt annat än glamour. Det är fullt av korruption, lögner, hat, våld och Trophies!

Cole Phelps kriminalkarriär är riktigt tuff. Los Angeles i 1940-talet är allt annat än glamour. Det är fullt av korruption, lögner, hat, våld och Trophies!

Lämna en kommentar