En hyllning till far.


Det här inlägget är rätt känslosamt och handlar mycket om gammal musik. Om du inte är intresserad av gammal musik och inte vill läsa detta, så behöver du inte göra det. Fast vill du läsa så får du det naturligtvis.

Far var en person som älskade musik. Varje dag brukade han spela upp en massa musik från en gammal LP, EP eller från en bränd CD-skiva. Han hade faktiskt en bred musiksmak, och han har influerat mig, mina bröder och mina systrar. Vi lärde oss att uppskatta musik och värdesätta den gamla tidens musik. Far gillade rock ‘n’ roll, rockabilly, country, cajun, skiffle, lätt blues, boogie woogie och hillbilly.

Hans död i mars kom som en stor chock för oss alla. Det var ofattbart. Som en blixt från klar himmel. Det har varit en jobbig tid för oss alla men familjen har stöttat varandra. Vi har vuxit till en stark enhet. Stöd från nära och kära. Det behövs i dessa mörka tider. Begravningen var väldigt fin, och vi alla hyllade honom genom att önska sånger som var i hans stil istället för vanliga psalmer.

Den 25:e oktober 2013 skulle han ha fyllt 63 år.

Jag vill passa på att hylla honom genom att dela med mig en musikalisk tripp. En tripp som är i hans stil. Jag har gjort en lista på Spotify där jag slagit ihop 100 sånger som är; ”det där är definitivt farsan”. Det var lätt att välja låtar, men det svåra var att få ihop 100 jämna sånger men ändå behålla kärnan – det han tyckte om. Det negativa med Spotify är att allt inte finns där. Vissa grupper. som Beatles, finns inte där. Annars hade jag tveklöst tagit ”Rock ‘N’ Roll Music” med dom för deras cover är bättre än Chuck Berrys originalversion. Jag hade också gärna tagit med pianoduellen ”Boogie Woogie Dream” med boogie woogie-kungarna Albert Ammons och Pete Johnson, som visades i ett gammalt Nattsudd-program. Nu när jag tänker på det, önskade jag att Svante Grundbergs och Björn Walldes ”Dra På Stan” också var med.

Nåväl, man kan inte få allt. Dock har jag lyckats få till en rättvis lista som hedrar hans minne. Det är mycket Chuck Berry och Emmylou Harris på listan men det är för att de var hans personliga favoriter, så det tycker jag inte är mer än rättvist. Det är en hel del klassisk rock ‘n’ roll, en del låtar har riktig boogie-gung eftersom han gillade låtar med fart, gung och sväng i. En del låtar har en del humor också, därför är till exempel The Coasters och The Big Bopper med. Många självklara artister som Elvis Presley, Buddy Holly, Carl Perkins, Little Richard, Fats Domino, Johnny Cash och Woody Guthrie är också med. En del låtar som vi hade med på hans begravning finns med. Eddie Meduza förekommer på denna lista, eftersom han gillade de svängiga låtarna och de med simpel humor. Dock var far inte så förtjust i snusklåtarna. Jag letade efter ”Dancing Bear” med Meduza på Spotify men naturligtvis var den inte med. Dock fann jag en annan instrumental pärla; ”Alpens Ros”. Far älskade instrumentala låtar för de hade så härligt gitarrspel, därför är till exempel The Shadows med.

Det blev 103 sånger på listan istället för 100. Varför blev det så? Jo, jag ville avsluta listan med känslosamma sånger. Först ut får man känna på Ricky Nelsons otroliga stämma i ”True Love”. Farsan älskade Ricky Nelsons röst. Det gör jag med. En av farsan absoluta favoritartister var tveklöst Elvis Presley, för ingen kunde sjunga som han. Jag lyssnade på ett Youtubeklipp som PiaMemphis Café la upp på Facebook. Det var en sång som hette ”I’m Leavin'” med kungen av rock. Jag fastnade för smärtan och djupet i sången. Jag passade på att skriva att Elvis upphör aldrig att imponera på mig, och jag hade aldrig hört denna innan. Denna tänkte jag, att den måste finnas med på listan. Först tänkte avsluta med ”I’m Leavin'” men så tänkte jag på en viktig låt som vi tog med på begravningen. Den sista. Det var ”Lover’s Return” med Emmylou Harris, Linda Ronstadt och Dolly Parton. Det finns ingen bättre låt att avsluta den här listan med än den, Det låter verkligen som att tre änglar sjunger den.

Jag lägger upp länken till Spotify-listan ifall ni vill lyssna och förstå vilken fantastisk musiksmak far hade. Han lärde oss alla om det som var viktigt. Att njuta av musiken och ha kul.

Här är en skriven lista nedan om vilka låtar som är med i Spotifylistan:

  1. Boogie Woogie At The Civic Opera – Albert Ammons
  2. Rock Your Baby – Wanda Jackson
  3. Promised Land – Chuck Berry
  4. Pink Cadillac – Jerry Lee Lewis (feat. Bruce Springsteen)
  5. Grand Coulee Dam – Woody Guthrie
  6. Believe What You Say – Ricky Nelson
  7. Move It On Over – Rose Maddox
  8. Got The Bull By The Horns – Johnny Horton
  9. Come On – The Rolling Stones
  10. Rollin’ And Ramblin’ (The Death Of Hank Williams) – Emmylou Harris
  11. Long Tall Sally – Little Richard
  12. Crazy Blues – The Big Bopper
  13. Diggy Liggy Lo – Jimmy C. Newman
  14. Get Out Of My Car – Hasil Adkins
  15. Don’t You Rock Me Daddy-O – Lonnie Donegan
  16. The Yellow Rose Of Texas – Johnny Lee And Lane Brody (i Spotify står det Johnny Cash men det är fel)
  17. Dear John – Hank Williams
  18. Dynamite – Brenda Lee
  19. Kom Hit Ska Du Få! – Eddie Meduza
  20. Fix Me A Pallet – Grandpa Jones
  21. Stood Up – Ricky Nelson
  22. You Can’t Roller Skate In A Buffalo Herd – Roger Miller
  23. I’m Walking – Fats Domino
  24. Every Little Thing – Carlene Carter
  25. Hjalmar Bergström – Owe Thörnqvist
  26. Marie Marie – Shakin’ Stevens
  27. F.B.I. – The Shadows
  28. That’s All Right – Elvis Presley
  29. Mona Lisa – Conway Twitty
  30. I’m On Fire – Jerry Lee Lewis
  31. Locomotive Man – Johnny Cash
  32. Amarillo – Emmylou Harris
  33. Your True Love – Carl Perkins
  34. Jelly Bean – Eddie Cochran
  35. Miss You Miss Belinda – The Refreshments
  36. Amapola – The Spotnicks
  37. It’s So Easy – Buddy Holly
  38. Jackson – Joaquin Phoenix & Reese Witherspoon (från Walk The Line’s soundtrack)
  39. Merrily We Rock ‘N’ Roll – Chuck Berry
  40. Walk Of Life – Dire Straits
  41. Road Runner – Bo Diddley
  42. Let It Rock – Dave Edmunds
  43. The Girl Can’t Help It – Little Richard (från filmen med samma namn)
  44. Hi-Tone – Ritchie Valens
  45. Around And Around – The Rolling Stones
  46. Trying To Get To You – Elvis Presley
  47. Chevrolet – Björn Skifs
  48. Wabash Cannonball – The Carter Family
  49. Bad To The Bone – George Thorogood And The Destroyers
  50. Melvin’s Boogie Woogie – Hank C. Burnette
  51. You Never Can Tell – Emmylou Harris
  52. I Am A Man Of Constant Sorrow (Radio Station Version) – The Soggy Bottom Boys (från Oh Brother, Where Art Thou’s soundtrack)
  53. Chantilly Lace – The Big Bopper
  54. Drugstore Rock ‘N’ Roll – Janis Martin
  55. Revenue Man – Shakin’ Stevens
  56. My Bucket’s Got A Hole In It – Ricky Nelson
  57. Rave On – Buddy Holly
  58. Wait And See – Fats Domino
  59. Folsom Prison Blues (LIVE) – Johnny Cash
  60. All Shook Up – Eilert Pilarm
  61. Eleganten Från Vidderna – Eddie Meduza
  62. No Particular Place To Go – Chuck Berry
  63. White Line – Emmylou Harris
  64. Lightnin’s Boogie – Lightning Hopkins
  65. I Don’t Care – Buck Owens
  66. Heebie-Jeebies – Little Richard
  67. Rockin’ My Life Away – Jerry Lee Lewis
  68. No More Hot Dogs – Hasil Adkins
  69. Stoned – The Rolling Stones
  70. Along Came Jones – The Coasters
  71. The Long Cool Song – Owe Thörnqvist
  72. Too Pooped To Pop – Chuck Berry
  73. Tennessee Border – Hank Williams
  74. Alpens Ros – Eddie Meduza
  75. Movie Magg – Carl Perkins
  76. Not Fade Away – Buddy Holly
  77. Sweet Little Lisa – Dave Edmunds
  78. Mean Woman Blues – Elvis Presley
  79. Rock ‘N’ Roll Ruby – Warren Smith
  80. The Wild One – Johnny O’Keefe
  81. Surfin’ U.S.A. – The Beach Boys
  82. Timberline – Emmylou Harris
  83. Claudette – Roy Orbison
  84. Pick A Bale Of Cotton – The Vipers Skiffle Group
  85. Hey Rosalie – Micke Muster
  86. Teenage Heaven – Eddie Cochran
  87. It Don’t Take But A Few Minutes – The Refreshments
  88. White Lightning – George Jones
  89. Five String Banjo Boogie – Grandpa Jones
  90. All Over Again – Johnny Cash
  91. Vår Gamle Opel – Eddie Meduza
  92. This Land Is Your Land – Woody Guthrie
  93. You Can’t Catch Me – Chuck Berry
  94. She’s Got It – Little Richard
  95. Ole Slew Foot – Johnny Horton
  96. Voodoo Voodoo – Lavern Baker
  97. Batman Theme – Link Wray
  98. Thirty Days – Chuck Berry
  99. Surfin’ Bird – The Trashmen
  100. Somebody To Love – Bobby Darin
  101. True Love – Ricky Nelson
  102. I’m Leavin’ – Elvis Presley
  103. Lover’s Return – Emmylou Harris, Linda Ronstadt & Dolly Parton

Jag kan inte tänka mig att hedra far på sin födelsedag på ett bättre sätt än att dela med sig den musik som lärt oss alla att älska.

En reaktion på ”En hyllning till far.

Lämna en kommentar